onsdag, oktober 14, 2009

Apropå hållbar konsumtion

Gjorde ett test i DN för en tid sedan där det visade sig att jag är en ypperlig konsument utifrån ett miljöperpektiv. Jag köper nästan aldrig kött, mycket närproducerade grönsaker, åker ofta tåg (har inte flugit på tio år), har ingen bil, köper sällan nya kläder och möbler och slänger i så fall inte mitt gamla. Mitt konsumtionsmönster är en kombination av begränsad ekonomi och medfödd ovilja av slit-och-släng. Jag vågar nog påstå att jag så gott som alltid konsumerat med en tanke om kvalitet (obs, EJ detsamma som lyx).

Jag började hursomhelst fundera över vad jag har för grejer därhemma och kom fram till följande: Resårmadrass Dux +30 år, sängstomme 25 år, Xtrasäng Resårsäng Dux 5 år, bokhylla sovrum String second hand/ärvd, nattduksbord sovrum 50 år scond hand/ärvd dokumenthurts, hallbyrå 4 år, skohylla 4 år, badrumshylla 5 år, tvättkorg ärvd av fd sambo ca 7 år, duschdraperi inköpt 1993 (! tvättat hundratals gånger och håller ännu !)trasmatta i hallen, vävd 1993 men återvunnet material, Lundqvist bokhylla ärvd, Skänk 10-tal ärvd, förvaringsskåp 5 år (10 års garanti) bäddsoffa 1 20 år, bäddsoffa 2 inköpt i år, fåtölj inköpt 1993, vardagsrumsmatta egen design, tuftad 1999, vardagsrumsbord inköpt i år, sparring hyllsystem 5 år, stereo 20 år, TV 15 år, mörkläggningsgardiner 5 år, köksbord second hand 12 år, köksstolar Malmsten 10 år (livstid), köksradio 5 år (håller minst 10 år till) kaffebryggare 5 år (håller minst 10 år till). Därtill många ärvda stora borddukar, handdukar och linnegardiner som kommer hålla många år till. Vardagsporslin inköpt 93-95, finporslin ärvt 60-tal samt gåva 80-tal. Sängkläder, handdukar och kuddar, filtar överkast mm köper jag ibland själv. Men spar alltid hela saker eller ger bort till ställen som säljer igen. Likaså kläder, men många av mina skor har 5-10-15 år på nacken.

Jag kan såklart förbättra mig. Nästa projekt är att skaffa egna sopsorteringskärl så jag kan sopsortera fullt ut. Då bidrar jag ännu mer till en hållbar konsumtion.

1 kommentar:

Anonym sa...

1 person, du och så har vi de där 800 Miljardärerna som förpestar,förbrukar till vansinne, alla som bidragit till att Jorden nu snart "går under" kan vi "tacka dessa vansinnes miljardärer så, din lilla insats? syns ej,hörs ej,märks ej men du kan va stolt,sträcka på dig och inte bära varken skuld eller känna dig värdelös/ Jag sjjälv har Cyklat sen 1958 i ur och skur, i 51 graders- kyla men vem tackar mig? ingen vi syns ej,vi hörs ej.... go kväll..